Ohlédnutí za sezonou 2013

29. listopadu 2013 v 16:27 | Barča |  F1 - Moje názory

Minulý víkend v brazilském Sao Paulu jezdci a týmy zakončili letošní formulovou sezonu a nás, diváky, čeká čtyřměsíční "půst" bez závodních víkendů a pozávodních diskuzí. V tomto článku udělám malou rekapitulaci, kdo mě překvapil, zklamal nebo splnil má očekávání.


Začnu hlavním aktérem nejrozsáhlejších diskuzí. Pneumatikami Pirelli, které si vysloužili několik přezdívek, jako Hadrelli nebo Pizzarelli. Všichni si stěžovali, že mají malou životnost a že závodění je už jen o pneumatikách. I jezdci a týmy si později začali stěžovat a to hlavně po GP Británie, kdy mělo několik jezdců defekt pneumatiky krátce po sobě. Po letní přestávce se tedy vrátili na scénu pneumatiky z loňska. Bohužel se s tím některé týmy nepoprali a díky tomu se jejich výkony zhoršili. Jedním z týmů, které na to doplatili, byla Force Inida.

Za skokana roku považuju Mercedes. Od návratu do formulového světa v roce 2010 se jim moc nedařilo a minulou sezonu je trápila spolehlivost. Jenže letos to byl zcela jiný Mercedes. Když na konci loňské sezóny oznámil Lewis Hamilton, že opouští Woking a míří k německé stáji, všichni lamentovali nad tím, jakou udělal Brit chybu, že přestoupil k výrazně horšímu týmu, než byl McLaren.

Já jsem žádné divoké závěry nedělala a nechala jsem se překvapit. A vyplatilo se to! Mercedes se tuto sezónu neuvěřitelně vyšvihl a dokázal držet krok s Ferrari, Red Bullem a Lotusem. Několikrát se Mercedes ohřál na pole position - ROS - 3x (Bahrajn, Španělsko, Monako); HAM - 5x (Čína, Británie, Německo, Maďarsko, Belgie) -a získal i mnoho pódiových umístění - HAM - 1x 1. místo (Maďarsko), 4x 3. místo (Malajsie, Čína, Kanada, Belgie); ROS - 2x 1. místo (Monako, Británie), 1x 2. místo (Indie). Což je ve výsledku vyhouplo na druhé místo v poháru konstruktérů, Lewis skončil těsně za TOP3 a Nico na šestém místě.

Další oběť, která si zaslouží být na listině těch nejlepších je Nico Hülkenberg, který hájil barvy švýcarského týmu Sauberu. Sauber nepatří k těm nejlepším týmům v poli, ale v několika posledních závodech se mu podařilo držet se špičky. V Monze Hülkenberg startoval ze třetího místa a závod dokončil na pátém místě. Oproti italskému okruhu se v Koreji o jedno místo polepšil a skončil za TOP3. Do závodu v Austinu vyjížděl ze čtvrtého místa. Několik kol se mu podařilo udržet za sebou dravé Ferrari Fernanda Alonsa a sváděl s ním úžasný souboj o páté místo až do posledního kola. Sice byl Španěl úspěšný, ale to, co předváděl Hülkenberg bylo neuvěřitelné.

Kdo se vám vybaví, když řeknu "postrach prvních zatáček v sezoně 2012"? Ano, je jím Romain Grosjean. V minulém roce byl viníkem mnoha nehod. Za nehodu způsobenou v první zatáčce GP Belgie, kde vyřadil tři jezdce (Alonsa, Hamiltona a Péreze) na ráz, dostal zákaz startu v následujícím závodě. I přes tento Francouzův handicap si ho Lotus ponechal i na letošní sezonu a vyplatilo se. Letos byl jak vyměněný. Zcela nový Romain Grosjean. Stejně dravý, ale přesto opatrnější, už myslel mozkem a ne kolenem. Tento rok se ohřál na podiu celkem šestkrát (5x 3. místo, 1x 2. místo) a z toho 3x s ním stál na podiu jeho týmový kolega Kimi Räikkönen.

Marussia letos obsadila své kokpity dvěma nováčky. Max Chilton přišel z GP2 a Jules Bianchi z Formule Renault 3,5. Celou sezonu mi přišel výraznější Jules Bianchi. V souboji uvnitř týmu jednoznačně uspěl právě Francouz. V kvalifikacích porazil Chiltona 17:2 a v závodech 13:2 (Bianchi neviděl cíl třikrát, zatímco Chilton pouze jednou). Bianchiho nejlepší výsledek si připsal v Malajsii, kde dojel na 13. místě.

Dostáváme se ke zlatému středu, takže k těm, kteří naplnili má očekávání.
Jedním z nich je Red Bull v čele s nejmladším čtyřnásobným mistrem světa Sebastianem Vettelem. V první části sezony tým z Milton Keynes byl už dominantní, ale po letní přestávce ukázali, že dokáží být ještě rychlejší. Ale také se dá říct, že Red Bull byl docela "schizofrenní", protože technika Marka Webbera byla mnohem více poruchová, než technika Sebastiana Vettela. U Australana jsme byli svědky v "každém druhém závodě" poruchy KERSu a dvakrát se vůz Webbera ocitl i v plamenech. Internetem se hemžily teorie o tom, že jednoduše Marka "sabotují" - dostává naprosto odlišný monopost než jeho týmový kolega - a proto ho doprovázejí neustále nějaké závady.

Dalším týmem, který splnil má očekávání, byl Lotus. Ten závod co závod bojoval o ty nejvyšší pozice spolu s Ferrari, Red Bullem a Mercedesem. Dovolila bych si ho přiřadit tuto sezonu k TOP týmům. Jak Kimi Räikkönen, tak Romain Grosjean podávali vynikající výkony.

U Ferrari bych řekla, že na tom bylo stejně jako předchozí sezony. Jejich auto sice nebylo dominantní, ale dařilo se jim docela držet krok s ostatními týmy a v poháru jsou na tom víceméně od roku 2010 stejně (2010 - 3., 2011 - 3., 2012 - 2., 2013 - 3.).

Do poslední skupiny těch, kteří jsou podle mě propadákem roku, dávám McLaren. Letos se hodně trápili. Asi nepotěším fanoušky týmu z Wokingu, ale zařadila bych ho do silnějšího středu pole. Neměli rychlost na to, aby stačili na špičku. Nejlepší pozice, kterou ukořistil Button, bylo čtvrté místo v závěrečném závodu, jinak se většinu času pohybovali v druhé polovině TOP10. Od sezony 2010 je to pro ně nejhorší umístění v poháru konstruktérů - šesté místo.

Článek zakončím takovým malým odlehčením. Pár jezdcům přiřadím mnou vymyšlené tituly. J
Smolař roku 2013 - Mark Webber
Nejrychlejší muž roku 2013 - Sebastian Vettel
Překvapení roku 2013 - Romain Grosjean
Nováček roku 2013 - Jules Bianchi
Bourač roku 2013 - Pastor Maldonado (myslím si, že si ode mě vysloužil dost trefnou přezdívku - Paldonado)
Žvanil roku 2013 - Paul di Resta - titul žvanila si vysloužil za jeho před/celosezonní vejšplechty
Osobnost roku 2013 - Kimi Räikkönen - titul má za to, že si nenechá s*** na hlavu
Hláška roku 2013 - týmové rádio Lotusu z GP Indie - "Kimi, get out of the f*****g way!" "Don't shout there f****r!"


Zkáza roku 2013 - pneumatiky Pirelli
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Karlos Karlos | E-mail | Web | 29. listopadu 2013 v 16:42 | Reagovat

Možná by stálo za zmínku, že ty pneumatiky si vyžádala FIA, na to se dost často zapomíná a ze strany Pirelli jde spíš o ukázku jejich schopností, kdy dokázali splnit zadanej úkol. Jim bych dával za vinu až naprostý zničení šampionátu, kdy v půlce sezóny přešli na loňský pneumatiky, který sedly jedinýmu týmu, zatimco ostatní týmy stavěly auta na pneumatiky určený pro letošní sezónu.    
Ale jinak pěkný shrnutí

2 David David | E-mail | Web | 29. listopadu 2013 v 18:58 | Reagovat

Pěkné shrnutí sezóny F1. :-)

3 Miška SEBASTIAN • VETTEL™ Miška SEBASTIAN • VETTEL™ | Web | 29. listopadu 2013 v 22:14 | Reagovat

celkovo súhlasím, len žvanil roku je pre mňa Alonso :-D

4 Miška SEBASTIAN • VETTEL™ Miška SEBASTIAN • VETTEL™ | Web | 24. prosince 2013 v 8:47 | Reagovat

Prajem Ti šťastné a veselé Vianoce prežité v kruhu rodiny a hlavne plné lásky, šťastia, zdravia a pod stromčekom to, čo si si najviac želala :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama